آموزه های اخلاقی ،تربیتی، دینی کودکان

نقش افزون‏تر مادر در تربیت

1391/2/20 22:34
نویسنده :
510 بازدید
اشتراک گذاری

نقش کدام یک از پدر یا مادر در تربیت فرزند، بیشتر است؟
به طور طبیعی، پسر از پدر، و دختر از مادر الگو می‏گیرد؛ اما به دو دلیل، نقش مادر بیشتر است: 1. رابطه‏ی عاطفی فرزند (چه دختر و چه پسر) با مادر، از رابطه با پدر افزون‏تر است؛ 2. کودک (چه دختر و چه پسر) بیشترین زمان دوران کودکی را با مادر صرف می‏کند.

براساس یک محاسبه، کودک از لحظه‏ی تولد تا پایان دوران کودکی (12 سالگی) 95 هزار ساعت زندگی می‏کند. از این 95 هزار ساعت، 5 هزار ساعت در مدرسه و 5 هزار ساعت دیگر در کوچه و محله (غیر خانه و مدرسه) است، و بقیه، یعنی 85 هزار ساعت دیگر را مستقیم یا غیر مستقیم در دامان مادر به سر می‏برد؛ بنابراین، نقش مادر، مهم‏تر است.
نگاهی به زندگی بزرگان دینی و حتی موحدان غیر مسلمان، این ادعا را ثابت می‏کند. بزرگانی چون شهید بهشتی، علامه طباطبایی، شیخ انصاری و... مادرانی وارسته داشته‏اند که آنان را با قلبی پاک و با یاد خدا بزرگ کرده‏اند.
جنایتکاران تاریخ نیز به طور معمول، از دامان پاک مادری وارسته محروم بوده‏اند. روزی صدای مادر حجاج بن یوسف (جنایتکار تاریخ) از خانه‏اش شنیده می‏شد که با صدای بلند می‏گفت:

هل من سبیل الی خمر فاشربها
ام من سبیل الی نصر بن حجاج " 1 ".

آیا راهی به شراب هست تا آن را بنوشم و آیا راهی به خانه‏ی نصر بن حجاج هست تا... (نصر بن حجاج، جوانی بود که مادر حجاج بن یوسف، عاشق او شده بود).

١- لغتنامه‏ ی دهخدا، حجاج، ص 298

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)