آموزه های اخلاقی ،تربیتی، دینی کودکان

اسباب‏بازى كودكان-ملاك خرید اسباب‏بازى

1391/2/20 22:56
نویسنده :
479 بازدید
اشتراک گذاری

آیا براى خرید اسباب‏بازى، ملاك خاصى وجود دارد؟
ج: شما مى‏توانید براى فرزندتان سه نوع اسباب‏بازى بخرید: 1. اسباب‏بازى‏هاى فعال مانند توپ، كفش اسكیت، یویو، طناب بازى و...؛ 2. اسباب‏بازى‏هاى خلاق مانند لگو (اسباب‏بازى‏هاى چند تكه به شكل مكعب و آجرهاى ساختمان سازى)، خمیربازى، عروسك‏هاى خیمه‏شب بازى، وسایل خانگى بچگانه، وسایل پلاستیكى براى بازى با آب و...؛ 3. اسباب‏بازى‏هاى آموزشى مانند آهن‏ربا، كره زمین، جورچین (پازل)، تخته سفید و....

در صورتى كه مى‏خواهید اسباب‏بازى‏هاى الكتریكى (عروسك‏هاى متحرك، حیوانات سخنگو، آدم آهنى‏ها و...) را براى فرزند خود بخرید، زیاده‏روى نكنید و در انتخاب آن‏ها، فرهنگ ملى و اسلامى خود را در نظر بگیرید.
بسیارى از این اسباب‏بازى‏ها جلو تفكر كودك را مى‏گیرند؛ زیرا كودك
فقط دكمه‏اى را مى‏فشرد و حركت اسباب‏بازى را به تماشا مى‏نشیند.
كنار این گونه اسباب‏بازى‏ها، حتما از اسباب‏بازى‏هاى ساده و با كمترین ویژگى غفلت نكنید. بسیارى از این اسباب‏بازى‏ها (قرقره، حلقه‏هاى بزرگ پرده، جعبه‏هاى خالى و...) در خانه شما وجود دارند و لازم نیست خریدارى شوند.
به اعتقاد برخى اندیشه‏وران مانند ولف و فین بلوم (1969 م) هیچ نشانى وجود ندارد تا ما را مطمئن سازد كه اسباب‏بازى‏هاى طراحى شده براساس ملاك‏هاى علمى، بر وسایل عادى خانه كه در دسترس اغلب كودكان هستند، مزیت و ترجیح داشته باشد. " 1 ".
عروسكى ساده، بر عروسكى كه حرف مى‏زند و مى‏رقصد و راه مى‏رود، ترجیح دارد؛ زیرا فرزند شما با اولى حرف مى‏زند و دومى، او را به سكوت وا مى‏دارد؛ در نتیجه، مهارت سخن گفتن او پرورش نخواهد یافت. عروسكى كه راه مى‏رود، كودك شما را سكون مى‏كشاند؛ اما عروسك ساده و بى‏حركت را مى‏گیرد و با خود حركت مى‏دهد.
قطار الكتریكى او را فقط به دیدن وا مى‏دارد؛ اما قطار چوبى ساده به فرزند شما این فرصت را مى‏دهد تا در واگن‏هایش چیزى قرار دهد و حتى آن را تغییر شكل دهد.
جالب است كه كودكان به اسباب‏بازى‏هاى ساده بیشتر علاقه نشان مى‏دهند و با آن‏ها بیشتر بازى مى‏كنند؛ زیرا قوه تخیل و ابتكار در آن‏ها بالا است.

1- رونالد - س. ایلینگورث، كودك و مدرسه، ص 132

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)