آموزه های اخلاقی ،تربیتی، دینی کودکان

تاثیر غذای مادر در شخصیت کودک

1392/6/23 8:56
نویسنده :
926 بازدید
اشتراک گذاری

دانشمندان اعتقاد دارند: یکی از علل سلامتی اندام یا عیب های جسمانی کودکان،خوراکی هایی است که مادران در ایام بار داری مصرف می کند.

دانشمندان اعتقاد دارند:یکی از علل سلامتی اندام یا عیب های جسمانی کودکان،خوراکی هایی است که مادران در ایام بار داری مصرف می کند، به نظر دانشمندان امروز، غذاها در زیبایی صورت، توازن اندام، رنگ مو و چشم و سایر ابعاد ساختمان کودک تاثیر دارد. روایات اسلامی نیز به این نکته توجه داشته و در باره استفاده از غذاها و میوه ها در دوره بار داری توصیه های خاصی نموده اند، مثلا امام صادق (ع) فرموده است که به زنان باردار میوه بدهید که اطفال را زیبا می کند.

تاثیر مادر بر فرزند منحصر به ابعاد جسمانی نمی شود بلکه اخلاقیات و روحیات مادر نیز در شکل گیری ابعاد شخصیتی فرزند موثر است. حتی گاهی غذاهایی که مادر مصرف می کند، زمینه ساز خلقیات خاصی در کودک است. پیامبر اکرم (ص) فرمود: به زن باردار در ماهی که وضع حمل می کند، خرما بدهید که فرزندش بردبار و پرهیزگار می شود لذا هم غذای مادر و هم اخلاق و کار او در شکل گیری شخصیت فرزند موثر واقع می شود.[1]

با توجه به تاثیر تغذیه در رشد کمال و شکل گیری شخصیت معنوی و اخلاق انسان، در منابع دینی مسلمانان توصیه شده از لقمه حرام بپرهیزند و غذای حلال و طیب استفاده کنند که غذای حلال در جسم و روح اثر مثبت دارد.   


[1] . فلسفی، محمدتقی، گفتارهای مرحوم فلسفی، خلاصه کتاب کودک از نظر وراثت، ص 37و39.

کتاب تربیت فرزندان/آشنایی با نحوه ی شکل گیری شخصیت/شکرالله دانش

2014


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)