آموزه های اخلاقی ،تربیتی، دینی کودکان

ماندن در خانه، یا رفتن به محل کار؟

1392/6/23 9:00
نویسنده :
986 بازدید
اشتراک گذاری
در حال حاضر بسياري از زنان در جوامع، شاغل هستند و شغل خود را به دليل درآمد يا ارتباط با رشته و تخصص يا صرفا لذت بردن از کار و به روز بودن در محيطهاي اجتماعي انتخاب کرده اند.

     

اما بررسي ها نشان مي دهد 50درصد زنان پس از مادر شدن کار خود را کم مي کنند يا کنار مي گذارند. اما 50 درصد بقيه که به هر دليلي چند ماه پس از تولد نوزادشان به محل کار باز مي گردند در صد قابل ملاحظه اي را تشکيل مي دهند.

مادران شاغل مسووليتي سنگين تر دارند؛ زيرا بايد هم در خارج از منزل و هم داخل منزل مسووليت هاي خود را به بهترين نحو انجام دهند. حال اگر در اين ميان نکات لازم براي تعادل ميان اين دو را رعايت نکنند، به مرور دچار فرسايش روحي و رواني شده و خود و فرزندان شان را با مشکلاتي روبه رو مي کنند. از اين رو در اين بخش قصد داريم شما را با مواردي آشنا کنيم تا در صورت شاغل بودن به تعادل ميان محيط خانواده و کار منجر شود:

اگر شما به واسطه کار کودک خود را به مهد يا مربي مي سپاريد، هيچ دليلي ندارد فکر کنيد به او آسيب زده ايد. تنها مساله اي که در اين ميان وجود دارد، اين است که کودک در خارج از منزل با برخي ميکروب ها و ويروس ها درگير مي شود و ممکن است احتمال سرماخوردگي و برخي بيماري هاي جسمي و فصلي در کودک افزايش يابد. اما اين کودکان از نظر روحي و احساسي رشدي بسيار قابل قبول دارند و در بسياري موارد دچار مشکل خاصي نيستند، مگر مشکلاتي که ريشه در فضاي خانواده دارد که بسياري از اين موارد نيز به دليل شاغل بودن مادر نيست.

شايد برايتان جالب باشد بدانيد ارتباط و صميميت ميان مادران شاغل و کودکان به هيچ وجه ضعيف تر از اين ارتباط با مادران خانه دار نيست.

در ضمن کودکاني که مادران شاغل دارند، به دلايل گوناگون وابستگي کمتري دارند و احساس مسووليت بيشتري نيز مي کنند. آنها به دليل اين که بيشتر در محيطهاي اجتماعي و خارج از منزل هستند، ارتباطات اجتماعي خوبي برقرار مي کنند و ياد مي گيرند، به ديگران هم اعتماد کنند

زمان بازگشت به کار پس از تولد فرزند بايد مشخص باشد

مادران بايد توجه داشته باشند که به منظور ايجاد و تحکيم پيوندهاي عاطفي با نوزاد و افزايش مهارت هاي مادرانه در ارتباط با کارها و امور کودک ، نبايد پس از چند هفته يا يکي ، 2 ماه به محل کار باز گردند. از نظر متخصصان چنانچه مادر حداقل 4 ماه پس از زايمان با آرامش در کنار کودک خود بماند، کودک بخوبي احساس امنيت را در مي يابد و جايگاه خود را بخوبي حس مي کند؛ البته اگر برخي مادران ناگزيرند يکي ، 2 ماه پس از زايمان به سر کار خود باز گردند، نبايد احساس گناه کنند؛ اما در چنين شرايطي بهتر است کيفيت در کنار کودک بودن را در ساعاتي که به منزل بر مي گردند افزايش دهند و احساس علاقه و محبت و آرامش را به طريق حسي و کلامي به فرزندشان منتقل کنند.

نگهداري از کودک

کارشناسان معتقدند بهتر است کودکان در 2 سال اول زندگي بتنهايي و بدون حضور در جمع هاي شلوغ نگهداري شوند. براي اين منظور در صورت امکان نگهداري کودک از سوي مادربزرگ يا يکي از اعضاي نزديک خانواده براي کودک بهتر است. بويژه رفتن به مهد براي کودکان پسر زير 3سال چندان توصيه نمي شود.

بهتر است آنها با يکي از اعضاي خانواده يا يکي از والدين در خانه بمانند تا با طبيعت خود هماهنگ شوند و در آينده تعامل بهتري با محيط داشته باشند. در غير اين صورت ، ممکن است در مواردي رفتار غير آرام و خشن داشته باشند. در ضمن پسرها در سنين کمتر از 3 سال رابطه خوبي با غريبه ها برقرار نمي کنند و محيط آشناي خانگي را بيشتر دوست دارند.

کودک و مهد

يکي از مهمترين عوامل در انتخاب مهد مناسب غير از موارد بهداشتي اين است که احساس کنيد در مهد مورد نظر بيش از هر چير به نيازها و احساسات و عواطف کودک توجه مي شود. حضور مربي مهربان و دلسوز بيشتر از آموزش و انضباط به کودک کمک مي کند. پس از انتخاب مهد بايد يکي ، 2 روز اول را با کودک بگذرانيد. با او به مهد برويد و سعي کنيد در هر زماني که دلش تنگ مي شود بتواند شما را ببيند. در روز اول تمام مدت در دسترس او باشيد.

حتما زماني را مخصوص فرزندتان در نظر بگيريد

کارشناسان معتقدند کميت و کيفيت زماني که شما با فرزندتان مي گذرانيد، هر دو اهميت بسياري دارد. سعي کنيد زمان صبحانه را به گونه اي تنظيم کنيد که بدون عجله و اضطراب و در آرامش با فرزندتان صبحانه بخوريد و در مورد کارهايي که قرار است انجام گيرد، صحبت کنيد. اين که پس از کار در منزل باشيد، براي فرزندتان کافي نيست.

به عبارت ديگر، او فقط حضور فيزيکي شما را نمي خواهد؛ در حالي که مشغول پختن غذا يا نظافت منزل هستيد. بلکه او نيازمند اين است که زماني هرچند کوتاه را در کنارش بنشينيد و فارغ از هر چير ديگر با او صحبت کنيد. او را در آغوش بگيريد و به او محبت کنيد يا با او بازي کنيد. فراموش نکنيد حداقل 30 دقيقه پيش از خواب تا زمان خوابيدن کودک در کنارش باشيد و با آرامش درخصوص کارهاي روزمره خودتان و او و آنچه او دوست دارد صحبت کنيد. و نکته ديگر اين که در کارهاي ديگر مانند خريد که بزرگترها مسوول آن هستند نيز کودکتان را همراه کنيد. او از اين که با شما به خريد بيايد لذت مي برد و چيزهايي ياد مي گيرد. به اين ترتيب او از بودن با شما لذت مي برد.

در روز دوم بين 10 تا 15 دقيقه با او باشيد و سعي کنيد اسباب بازي هاي آشناي او در خانه را به او بدهيد و تا مشغول شدن او با ديگر کودکان صبر کنيد. اگر در چند روز اول کودک گريه کند، چندان عجيب نيست.

به هر حال ، او تاکنون فقط شما را مي ديده و حالا با چهره ها و افراد ديگري مواجه مي شود و آشنا شدن با آنها نياز به زمان دارد.

آنچه بايد خارج از منزل رعايت کنيد

بايد دقت داشته باشيد که مسووليت مادران شاغل به مراتب بيشتر است ؛ زيرا علاوه بر مدت زماني که در محل کار مشغول هستند، در منزل نيز کارها از سوي کس ديگري انجام نمي شود و بايد نهايتا کارهاي منزل نيز توسط خودشان انجام شود. در چنين مواردي ، قطعا استرس خانه و محيط کار و اضطراب و نگراني به منظور اتمام کامل تمام کارها به نحو احسن افزايش مي يابد.

پس بهتر است مادران شاغل شغل هاي نيمه وقت را انتخاب کنند يا در جاهايي کار کنند که بتوانند با تنظيم وقت و مسووليت خود تغييراتي در ساعت ورود و خروج خود ايجاد کنند تا استرس کمتري داشته باشند و در مواردي که نياز است ، بتوانند از محل کار خارج شوند يا اندکي ديرتر به محل کار بروند. در ضمن ، چنانچه بتوانيد بخشي از کار را به منزل بياوريد تا در هر فرصتي به تکميل آن بپردازيد بهتر خواهد بود.

به اندازه کافي بخوابيد

بسياري از خانم ها بويژه مادران شاغل تصور مي کنند به منظور انجام تمام کارهاي بيرون و داخل منزل مي توانند وقت خواب و استراحت خود را کاهش دهند. عموما شبها تا دير وقت کارهاي منزل را انجام مي دهند و صبح هم که بايد زود بيدار شوند و از منزل خارج شوند. گفتني است اين نوع زمان بندي فقط در کوتاه مدت و به صورت موقتي امکان پذير است و پس از مدتي موجب مي شود شما دچار خستگي مفرط و ضعف شويد. در اين صورت ، نه مي توانيد مادري شاد و سرحال براي فرزندتان باشيد و نه فردي موثر در محل کار. پس بهتر است زمان بيداري را با مديريت مناسب تنظيم کنيد و به کارها بپردازيد اما حتي الامکان شبها زودتر بخوابيد يا اگر نمي توانيد عصرها کمي استراحت کرده و پيش بقيه کارهايتان را انجام دهيد.

 

تمام مدتي که در منزل هستيد، مشغول کار خانه نباشيد

با توجه به اين که مادران شاغل زمان کمتري در منزل هستند، حجم کار افزايش مي يابد؛ اما مي توان با برنامه منظم در هر روز به کارهايي با اولويت بيشتر پرداخت و در کنار آن در هفته يکي ، 2 بار نيز با خانواده به گردش و پارک و گذراندن يکي ، 2 ساعت با دوستان پرداخت تا هم تفريحي براي شما باشد و هم براي فرزندانتان. نه اين که تمام مدت در حال پخت و پز و شستن باشيد که هم خودتان خسته شويد و هم اعضاي خانواده.

در صورت لزوم از اعضاي خانواده کمک بخواهيد

برخي مادران ترجيح مي دهند همه کارها را خودشان انجام دهند و معتقدند اين طوري خيالشان راحت تر است. در صورتي که مي توانيد کارها را تقسيم کنيد و همه با هم به انجام کارها بپردازيد و در ضمن فرزندان را نيز در انجام کارها شريک کنيد تا احساس استقلال و مسووليت در آنها تقويت شود و در ضمن از انجام کارها لذت ببريد و احساس بهتري پيدا کنيد.

احساس گناه نکنيد

اگر بخواهيد همواره کمال گرا باشيد و همه چيز را به نحو احسن بخواهيد به خودتان و ديگران فشار مي آوريد. بدانيد در مواقعي مي توانيد از ديگران کمک بخواهيد؛ زيرا اين حق شماست. حق داريد با آرامش بيشتري به کارها بپردازيد و بدانيد که تمام بارها و مسووليت

ها صرفا بر شانه شما نيست.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)