آموزه های اخلاقی ،تربیتی، دینی کودکان

منع كودك از بازى

1391/3/9 13:17
نویسنده :
955 بازدید
اشتراک گذاری

شوهرم اجازه نمی ‏دهد تك فرزند 5 ساله ‏ام با همسالانش بازى كند و او را به فعالیت‏هاى آموزشى و كارهاى جدى‏ تر و مهم‏تر وا می ‏دارد: آیا این رفتار درست است؟

ج: متأسفانه برخى والدین و مربیان، بازى را براى كودك اتلاف وقت می دانند؛ در حالى كه بازى صرفا سرگرمى نیست و اثر سازندگى و آموزندگى نیز دارد این نظر همه روان‏شناسان و متخصصان مسائل تربیتى است: ویلیام استرن، بازى را غریزه‏اى براى رشد و نمو استعدادها و تمرین مقدماتى براى آینده می ‏داند. كارل گروس می گوید: بازى، یعنى آماده شدن براى كارهاى بزرگ و جدى در آینده. ادوارد كلاپارد، مربى سوئیسى، بازى را وظیفه و هدف زندگى كودك می داند و معتقد است كه فقط در هواى بازى است كه وجود روانى كودك می ‏تواند استنشاق كند و در نتیجه منشأ اثر شود؛

پس این رفتار همسر شما شایسته نیست.

فرزند شما به ویژه در این سن به شدت به بازى نیاز دارد. در وجود او نیرویى نهفته (پتانسیل) وجود دارد كه باید با بازى و تحرك رها شود. جلوگیرى از بازى در این سن، یعنى جلوگیرى از بچگى كردن او عدم ارضا به وسیله بازى كه بسیار خطرناك است و او را در بزرگسالى به نابهنجارى «كودك صفتى» دچار می ‏كند؛ یعنى از او رفتارهاى كودكانه سر خواهد زد. یادتان باشد انسانى كه در كودكى بچگى نكند، در بزرگسالى بچگى خواهد كرد.

فرزند شما در بازى با همسالان، افزون بر لذتى كه مى‏برد، نقش‏هایى را به عهده می ‏گیرد كه در زندگى آینده به او كمك خواهد كرد. ایفاى نقش‏هاى مختلف اجتماعى در بازى، باعث ایجاد روحیه همكارى در خانواده و اجتماع مى‏شود.

برگرفته ازکتاب نسیم مهر حجت الاسلام دهنوی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)