آموزه های اخلاقی ،تربیتی، دینی کودکان

راهكارهاى ایجاد اعتماد به نفس

1391/2/31 11:23
نویسنده :
973 بازدید
اشتراک گذاری

از چه راهكارهایى می توانیم اعتماد به نفس فرزندمان را افزایش دهیم؟

براى افزایش اعتماد به نفس فرزند خود، از راهكارهاى ذیل استفاده كنید:

1. شكوفایى استعدادها: براى این كار، ابتدا باید استعدادهاى او را شناخت. برخى كودكان، هماهنگى بدنى قابل توجهى دارند و می ‏توانند به سرعت و به راحتى بدوند؛ بالا روند، و سه‏ چرخه برانند. این كودكان، زمینه رشد در رشته‏ هاى ورزشى را بیشتر دارند؛ اما قادر به تنظیم صداى خود یا نقاشى نیستند و این گونه كارها را به سختى انجام می ‏دهند.

برخى دیگر، زمینه فعالیت‏هاى علمى و فنى مانند ساختن چیزى را دارند، و عده‏اى از كودكان، در مقایسه با سنشان، توانایى تكلم بالایى را دارا هستند. گروه اول، زمینه رشد در كارهاى فنى و صنعتى را دارند و گروه دوم، مهارت‏هاى مربوط به خواندن و نوشتن را به سرعت یاد می ‏گیرند.

برخى كودكان به انجام فعالیت‏هاى هنرى مثل نقاشى علاقه ویژه نشان می ‏دهند. این گونه كودكان، اگر اندامى غیر متناسب داشته باشند، انجام ورزش‏هایى مثل دوچرخه ‏سوارى، شوت كردن توپ یا شنا برایشان كار سخت و ناراحت كننده‏اى است.

براى شناخت استعدادهاى فرزندتان، در رفتار او دقت، و به علاقه ‏مندی هایش توجه كنید. اگر علاقه‏ مند است در آشپزخانه به شما كمك كند، استعداد آشپزى، و اگر به خیاطى شما علاقه نشان می دهد، استعداد خیاطى دارد. اگر قوه تخیل قوى دارد می توان رمان ‏نویس خوبى شود. اگر قرآن را به خوبى تلاوت می ‏كند یا سرودى زیبا می ‏خواند می تواند در همین زمینه‏ها رشد كند.

پس از شناسایى استعدادهاى فرزند، با فراهم آوردن امكانات و ثبت نام در كلاس‏هاى مناسب، آن استعدادها را شكوفا سازید.

2. اعطاى استقلال: اعطاى استقلال به فرزند در امور شخصى از همان سال‏هاى اول تولد (غذا خوردن، لباس و كفش در آوردن، لباس و كفش پوشیدن، استحمام و...)، در خرید وسایل شخصى (البته مناسب با سن)، در رفت و آمد به مدرسه و منزل نزدیكان (با فرض ایمنى كودك)، در مراقبت از خود و حضور در اردوها، عامل مهمى در خودباورى او است.

3. اعطاى مسؤولیت: مسؤولیت‏هاى گوناگون متناسب با سن كودكان و نوجوانان (خرید نیازمندى‏هاى منزل، رزرو بلیت، واریز وجوه آب و برق و تلفن و گاز، آشپزى، خیاطى، شستن خودرو، تعمیر وسایل منزل و...) اعتماد به نفس آنان را بالا می ‏برد.

4. اعطاى حق انتخاب: به فرزندتان به ویژه اگر نوجوان است، حق انتخاب بدهید.

انتخاب لباس، كفش، لوازم مدرسه، كلاس‏هاى فوق برنامه، خرج كردن پول توجیبى و... راهكار خوبى براى خودباورى او است.

5. تكریم شخصیت: براى گرامی ‏داشت شخصیت فرزند خود، به او احترام بگذارید. مشورت با فرزند و نظرخواهى از او در نشست‏هاى خانوادگى، گوش دادن به سخنانش، پاسخ دادن به پرسش‏هایش، پذیرش احساسات او و... نمونه ‏هایى از احترام گذاشتن است.

6. تلقین به نفس: تلقین خودباورى به فرزند با جمله‏ هایى چون «می توانى، تو توانمندى، تو قدرت دارى، به فرزندم افتخار می ‏كنم، براى داشتن چنین فرزندى خدا را شكر مى‏كنم و...» به شدت در خودباورى او مؤثر خواهد بود؛ همان گونه كه جمله‏هاى تخریب كننده و یأس‏آور، اعتماد به نفس او را از بین می ‏برد.

افزون بر تلقین‏ هاى مثبت خود، به كودكتان (بالاتر از 8 سال) بیاموزید كه خودگویى‏هایى مثبت داشته باشد؛ یعنى با جمله‏هایى چون «من می ‏توانم این كار را انجام دهم، من وضعیت خوبى در... دارم و...» توانمندى را به خود تلقین كن

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)