آموزه های اخلاقی ،تربیتی، دینی کودکان

اهمیت نقاشى كودكان

1391/2/21 12:46
نویسنده :
951 بازدید
اشتراک گذاری

چگونه مى‏توانیم با استفاده از نقاشى‏هاى كودكان به احساسات و هیجانات آنان پى ببریم؟

 نقاشى كودك، یكى از بهترین راه‏هایى است كه می‏توان از طریق آن به عمیق‏ترین احساسات، رؤیاها، آرزوها و هیجانات او پى برد؛ زیرا افزون بر سرگرمى و نوعى بازى، وسیله‏اى براى انتقال پیام است و مطالبى را كه در دل دارد و نمی‏تواند یا نمی‏خواهد با زبان خود بگوید، با نقاشى منتقل می سازد.

فشار كودك بر نوك مداد و برعكس، چگونگى ترسیم خطها، خط خوردگى، استفاده از رنگ‏ها، فقدان رنگ در قسمتى یا تمام نقاشى، كوچك و بزرگ بودن نقاشى، استفاده از تمام فضاى صفحه یا استفاده از گوشه آن، حتى استفاده از فضاهاى مختلف (بالا، پایین، چپ و راست)، الفبایى براى بیان دنیاى هیجانى و احساسى، مشكلات عاطفى، شخصیت و تعارض‏هاى عمیق او هستند.

از طریق نقاشى كودك می توان به دغدغه هاى او (تبعیض، مقایسه، تنبیه بدنى، نامهربانى و بى‏توجهى والدین، احساس گناه، خودكم‏بینى، خودبزرگ‏بینى ترس، نفرت از جنس خود، حسادت به فرزند دوم یا خواهرو برادر) پى برد.

این ابزار، امروزه آنقدر اهمیت یافته كه با استفاده از آن، افزون بر شخصیت كودك، میزان هوش او را نیز مى‏توان دریافت. با استفاده از تست‏هاى نقاشى از جمله تست ترسیم خانواده و تست گودیناف (Goodenough) كه به تست «آدمك» معروف است می توان به این نتایج رسید.

برگرفته از کتاب نسیم مهر حسین دهنوی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)