آموزه های اخلاقی ،تربیتی، دینی کودکان

معیار انتخاب نام براى كودك

1391/2/20 23:21
نویسنده :
2,002 بازدید
اشتراک گذاری

آیا از نظر دین مقدس اسلام، معیار خاصى براى نامگذارى كودك وجود دارد؟
 بله. با توجه به اهمیت نام و اثر آن بر شخصیت كودك  امامان معصوم علیهم‏السلام به این مسأله توجه جدى داشته‏اند؛ به گونه‏اى كه حتى پیش از تولد فرزند، براى او نامى بر مى‏گزیده، و به پیروان خود نیز چنین توصیه كرده ‏اند.

در روایتى از امام صادق علیه‏السلام آمده است كه «فرزندان خود را پیش از تولد نامگذارى كنید»؛ " ١ " همان گونه كه پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله، فرزند فاطمه علیهاالسلام را پیش از تولد، محسن نام نهاد.
در انتخاب نام فرزند خود، نكات ذیل را در نظر بگیرید:

1. به محتوا و معناى نام كودك توجه داشته باشید. ممكن است نامى از جهت لفظ و آهنگ زیبا باشد؛ اما معنایى نداشته باشد. به طور قطع فرزند شما در آینده از معناى نام خود سؤال خواهد كرد و دیگران نیز از او مى‏پرسند و اگر بى‏معنا باشد، از والدین خود شكوه خواهد كرد.
مشكل هنگامى دو چندان مى‏شود كه نام فرزند معناى زشتى داشته باشد كه به طور قطع احساس حقارت خواهد كرد؛ به همین دلیل، رسول گرامى اسلام، نام‏هاى با معناى زشت را تغییر مى‏داد.
آن بزرگوار با نام‏هایى چون حجر (سنگ)، ذئب (گرگ)، كلب (سگ)، كلیب (توله سگ)، هیثم (بچه كركس)، عنتر (خرمگس) و... موافق نبود و آن‏ها را تغییر مى‏داد.
حضرت نام قلیل (كم) را به كثیر (فراوان)، عاصیه (گناهكار) را به جمیله (زیبا)، عبدالعزى (بنده بت) را به عبدالله (بنده خدا)، و عبدالشمس (بنده خورشید) را به عبدالوهاب (بنده بخشنده) تبدیل كرد.
ممكن است خود نام و معناى آن مشكلى نداشته باشد؛ اما مانند اسكندر و چنگیز و تیمور یادآور جنایت و خونریزى باشد.
٢. دست كم یكى از فرزندان خود را با نام زیباى «محمد» بنامید. حضرت فرمود:
كسى كه 4 فرزند داشته باشد و برخى از آن‏ها را به نام من ننامد، در حق من جفا كرده است. " ٢ ".
نهادن نام امامان و معصومان بر فرزند، باعث بركت زندگى مى‏شود. براساس روایات، «در خانه‏اى كه نام محمد، احمد، على، حسن، حسین، جعفر، طالب، عبدالله و فاطمه باشد، فقر داخل نمى‏شود». " 3 ".
3. بكوشید نام‏هاى ارزشى و منطبق با فرهنگ ملى - اسلامى را بر فرزند خود بگذارید؛ البته مقصود از فرهنگ ملى، اسامى ایرانى الاصل عجیب، و فرهنگ اسلامى، نام‏هاى پیچیده و غیر متداول نیست.
انتخاب نام‏هاى غربى و ناسازگار با فرهنگ خودى، نشانه خودكم‏بینى و در واقع براى پر كردن چاله‏هاى شخصیتى است. گر چه خودباختگان، این گونه نام‏ها را بیشتر مى‏پسندند، توجه داشته باشید كه در جامعه و بین نزدیكان شما افرادى ارزش مدار نیز وجود دارند كه این گونه نام‏ها را نمى‏پسندند و ممكن است در برخورد آنان با فرزند شما تأثیرگذار باشد.
نام فرزندان ما باید آنان را به سمت بندگى خداوند بكشاند. شخصى درباره نام فرزند خود با امام صادق علیه‏السلام مشورت كرد، حضرت فرمود:
سمه باسماء من العبودیه. " 4 ".
4. بر فرزندتان نام زیبا بنهید. امام كاظم علیه‏ السلام فرمود:
نخستین نیكى پدر این است كه براى فرزندش نام زیبایى را برگزیند. " 5 ".
5. به تناسب نام و نام خانوادگى توجه داشته باشید و در صورت امكان، نام را بر فرزند خود بگذارید كه با فامیل، تركیب زیبا و پر محتوایى را بسازند؛ مانند كیمیاى معرفت، ریحانه بهشتى، مائده آسمانى، نسیم بهارى، جواد بخشنده، كوثر محمدى و....
براى فامیل دو جزئى، نام یك جزئى و براى فامیل یك جزئى، نام دو جزئى مناسب‏تر است.
6. در انتخاب اسم به این نكته نیز توجه كنید كه تا حد امكان، زمینه تبدیل و تحریف و دم بریده كردن آن وجود نداشته باشد.
7. از قرار دادن نام‏هاى دشوار و طولانى كه ممكن است به چند صورت نوشته یا خوانده شوند، بپرهیزید.

پاورقی

١-كلینى، فروع كافى، ج 6، ص ١8

٢-حسین نورى، مستدرك الوسائل، ج 15، ص 129

٣- كلینى، فروع كافى، ج 6، ص 19
٤- همان
٥- حر عاملى، وسائل الشیعه، ج 15، ص 122

برگرفته از نسیم مهر حسین دهنوی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)