آموزه های اخلاقی ،تربیتی، دینی کودکان

دعا برای طلب فرزند

1391/11/18 9:18
نویسنده :
898 بازدید
اشتراک گذاری
فرزند نعمت الهی است و بشر همواره در طول تاریخ خواستار فرزند دار شدن و بقای نسل بوده است.ادیان الهی این امر فطری را نه تنها نهی نکرده بلکه به آن تشویق نیز نموده اند. قرآن نیز به این مسئله اشاره کرده و از این خواسته فطری حمایت می کند.

ر آیات و روایات ما تاکید بسیار بردعا شده است پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: "برترین عبادت دعا است . هرگاه خداوند به بنده اذن (توفیق) دعا دهد در رحمت را بروی او بگشاید. با وجود دعا هرگز کسی هلاک نشود."

قرآن نیز در آیاتی دعاهای اولیاء الهی در طلب فرزند را نقل می کند.

در سوره فرقان در وصف عباد الرحمن  آمده است: " وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً"( آنها كسانى هستند كه میگویند پروردگارا از همسران و فرزندان ما، مایه روشنى چشم ما قرار ده و ما را پیشواى پرهیزگاران بنما.)(فرقان 74)

بندگان رحمان دعا می کنند و از خدا همسران و فرزندان شایسته ای می خواهند که موفق به اطاعت خدا و دوری از معصیت او شوند و عمل صالح آنان، مایه روشنی چشمشان گردد(کنایه از اینکه باعث سرور و شادمانی شان باشد)

در ادامه دعا می گویند: "و ما را پیشوای پرهیزکاران قرار ده" یعنى ما را توفیق ده تا در راه انجام خیرات و به دست آوردن رحمتت از یكدیگر سبقت گیریم، تا دیگرانی كه دوستدار تقوایند از ما بیاموزند و ما را پیروى كنند، هم چنان كه قرآن درباره ایشان فرموده: " سابِقُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ ") بر یكدیگر سبقت گیرید براى رسیدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتى كه..)(حدید 21)

دعا در طلب فرزند شایسته و نیکو یکی از ویژگی های بندگان خاص خدا است و نشان می دهد پدر و مادر برای داشتن فرزند صالح حتی قبل از تولد هم باید دعا کنند .

امام صادق(ع) فرمودند: “هر کس بخواهد زنش بچّه‏‌دار شود، پس از نماز جمعه، دو رکعت نماز بگزارد و در آن‌ها رکوع و سجده را طولانی سازد و سپس بگوید: “خداوندا! به حرمت آنچه زَکَریّا بدان از تو مسئلت داشت، از تو می‏‌خواهم. پروردگارا! مرا تنها مگذار که تو خود، برترینِ وارثانی. خداوندا! از نزد خویش، مرا فرزندانی پاک ببخش که تو شنوای دعایی. خداوندا! به نام تو او را بر خویش حلال ساختم و به امانت تو، او را در اختیار گرفتم. اکنون، اگر در رَحِم او برایم فرزندی تقدیر کرده‏‌ای، او را فرزندی خجسته و پیراسته قرار ده و در او برای شیطان، بهره و سهمی قرار مده۱”.

در روایتی دیگر از امام زین العابدین(ع) برای طلب فرزنددار شدن چنین آمده که این دعا را ۷۰ روز بخوانند: ” رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیّاً یَبَرُّ بِی فِی حَیَاتِی وَ یَسْتَغْفِرُ لِی بَعْدَ وَفَاتِی وَ اجْعَلْهُ خَلْقاً سَوِیّاً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ شِرْکاً وَ لَا نَصِیباً اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ وَ أَتُوبُ إِلَیْکَ إِنَّکَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)