آموزه های اخلاقی ،تربیتی، دینی کودکان

موانع اعتماد به نفس

1391/2/31 11:15
نویسنده :
1,898 بازدید
اشتراک گذاری

چه موانعى باعث می شود فرزندمان اعتماد به نفس نیابد و چگونه می توان این موانع را از بین برد؟

موانع اعتماد به نفس چنین است:

1. بینش نادرست : اعتقاد فرزند به این كه توانایى و قابلیت ندارد، مانع بزرگى براى رسیدن به خودباورى است. شما باید بینش او را تصحیح كنید و به او آگاهى دهید كه خداوند، در وجودش توانمندى ‏هایى را قرار داده؛ گر چه ممكن است این توانمندى با توانمندى هاى همسالان و فرزندان نزدیكان متفاوت باشد. بدبینى و افكار منفى، مانع خودباورى است.

2. خود كم‏بینى: با فرزند خود به گونه‏اى برخورد كنید تا خود را كوچك و بی ‏ارزش نپندارد. هرگز جمله‏ هایى چون «تو بدبختى، بیچاره‏اى، از تو كارى ساخته نیست، عرضه ندارى، نمى‏توانى موفق شوى و...» را به او نگویید؛ بلكه نقاط مثبت وى را به ویژه در جمع یادآور شوید.

3. انزواجویى: گوشه‏گیرى و ضعف ارتباط با همسالان و نزدیكان، مانع خودباورى است؛ پس ارتباط خود را با آشنایان خوب و همسالان مطلوب فرزندتان (به ویژه آنان كه اعتماد به نفس بالایى دارند) بیشتر كنید.

4. وابسستگى: هر قدر وابستگى فرزند به والدین بیشتر باشد، میزان خودباورى‏اش كمتر خواهد بود؛ پس بكوشید با اعطاى استقلال در كارهاى شخصى و اعطاى مسؤولیت (البته متناسب با سن او) وكاستن از مراقبت‏ها، وابستگی ‏اش را به خودتان كمتر كنید

5. افسردگى: زمینه‏ هاى افسردگى فرزند خود (كتك، داد و فریاد، بى‏حرمتى، تبعیض، مقایسه، به رخ كشیدن دیگران و...) را از بین ببرید؛ كودكان و نوجوانان افسرده، اعتماد به نفس ندارند.

6. بى‏برنامگى: بى‏برنامگى، فرزند شما را از خودباورى باز مى‏دارد. به او كمك كنید تا براى اهداف كوتاه مدت و بلند مدت خود برنامه بریزد.

7. ناتوانى جسمى: ناتوانى جسمى، مانعى براى خودباورى است؛ بنابراین، به رژیم غذایى مناسب فرزند خود، ورزش و خواب كافى او توجه كنید تا جسمش تقویت شود. تقویت جسم و مراقبت از آن سبب مى‏شود كه باور كند آدم باارزشى است.

در رژیم غذایى فرزند خود؛ میوه‏ هاى تازه، سبزى خام یا كمى پخته را بگنجانید؛ زیرا به سرعت به انرژى تبدیل می ‏شوند و جسم او را تقویت می كنند.

8. تنبلى: یكى از مهم‏ترین موانع خودباورى، تنبلى است. براى از بین رفتن تنبلى فرزندان، به رژیم غذایى آنان توجه كنید. خوردن خوراكی ‏هاى با طبع سرد و مصرف بیش از حد شیرینى و مواد قندى (به سبب نیاز فراوان به انرژى براى هضم)، بدن را سست می ‏كند.

گاهى تنبلى و بی حالى، منشأ پزشكى دارد و به جهت كاركرد بد كبد، ورم كبد، عفونت كلیه، سل و یا اختلالات هورمونى است كه باید به متخصص مراجعه شود.

9. ارتباط با ناتوانان: ارتباط با دوستان و همسالانى كه اعتماد به نفس ندارند، مانع جدى خودباورى فرزند شما خواهد شد.

خودانگاره (self Image) در وجود انسان، برداشتى است كه شخص از خود دارد و درصد بالایى از این خود انگاره را دیگران به او می ‏دهند؛ پس اگر فرزند شما با خودباوران همنشینى كند، خودباورى را به او منتقل می ‏كنند و اگر با ناتوانان ارتباط داشته باشد، ناتوانى و ضعف اعتماد به نفس آنان در وى اثر خواهد گذاشت.

10. چاقى بیش از حد: چاقى بیش از حد كه نتیجه آن، قیافه‏اى نامناسب است، بر خود انگاره فرزند اثر منفى می گذارد؛ زیرا دائم در این اندیشه است كه دیگران او را شخصى پرخور و شكم‏باره می ‏دانند. اگر فرزند شما چنین مشكلى دارد، با كمك از متخصص تغذیه، مشكل او را از بین ببرید.

11. نام نازیبا: در انتخاب نام زیبا براى فرزندتان دقت كنید؛ نام‏هاى نازیبا و بدگویش، اعتماد به نفس او را پایین می ‏آورد. اگر در انتخاب نام خوب براى او دقت نكرده‏ اید می توانید آن را عوض كنید. رسول گرامى صلى الله علیه و آله نام‏هاى زشت كودكان را تغییر مى‏داد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)